Kopplingstvång på hundar

14 11 2009

I samband med att Miljö- och Samhällsbyggnadsnämnden reviderar de lokala ordningsföreskrifterna föreslogs att det införs kopplingstvång för hund. Vid nämndsmötet i oktober gick diskussionen fram och åter, allt ifrån kopplingstvång i hela kommunen, till och med för katt, till att det inte alls behövdes. Vid nämndsmötet i november fanns ett färdigt förslag som går ut på att det i de centrala delarna av Eslöv, enkelt uttryck i en något vidare fyrkant än där vi idag har 30-gräns i centrum, samt i Trollsjön, på Gröna Torg, Sundelius Park i Marieholm, på torget i Löberöd och på våra lekplatser ska hund hållas kopplad året runt.

Jag har själv hund. En liten vit kaxig sak på drygt 4 kilo. Hon är alltid kopplad, men jag har mer än en gång drabbats av att det kommer lösspringande hundar som min lille jycke får upp pulsen på. Diskussionen med den lösspringande hundens husse eller matte efteråt är inte alls kul.

donna

Men framför allt när man tar ett sådant här regelverk är det till för alla de som är hundrädda och som tycker det är otäckt när det kommer en lös hund springande. De är fler än man tror. Man ska inte behöva utsättas för lösa hundar, oavsett hur ”snäll” hunden är enligt ägaren.

Att folk önskar koppeltvång märks inte minst i alla de positiva kommentarer som finns att läsa på Skånskans hemsida, det styrker mig, och det kanske är så att koppeltvång borde införas inom hela tätorten och alla byar. Vi får ta en diskussion i partiet inför fullmäktigebeslutet.

I samband med kopplingsdebatten har det på nytt också framförts många önskemål om hundrastplats. Främsta orsaken till att vi tidigare sagt nej är kostnaden, inte bara att göra dem, utan också själva skötseln. Frågan är inte prioriterad just nu, men det kanske är dags att föra upp den på dagordningen när tiderna blir bättre igen.

De delar som berörs av kopplingstvånget enligt förslaget är:
– centrala Eslöv inom ett område som begränsas av Västerlånggatan, Torpstigen, stambanan och Kyrkogatan.
– Trollsjöområdet, Gröna Torg, Sundelius park i Marieholm samt Torget i Löberöd.
– allmän lekplats samt gräsmattor där barn leker
– idrottsplats och motionsslingor, förutom agilitybanan vid Husarängens motionsslinga.
– begravningsplatser
– områden kring kyrka och skola.


För de som vill veta mer har jordbruksverket gett ut en bra checklista där det bland annat står en del om just kopplingstvång etc. Du hittar den här.

Skånskans artikel med anledning av denna blogg


Åtgärder

Information

6 responses

17 11 2009
Mona Petersson

Hej Tony

Jag ifrågasätter hur du kan hänvisa till att brukshundklubben har stora områden som man kan låta sin hund springa av sig på. Appellplanen är inte att betrakta som en allmän rastplats, den är till för klubbens ideellt bedrivna utbildningsverksamhet, tävlingar och medlemmarnas träning. Klubben betalar årligen ett arrende till kommunen för området. Vi har redan idag problem med hundägare som kör dit och släpper sin hund. Plockar upp efter sin hund gör man inte, vi får våra hinder nerpinkade och dessutom får vi plocka upp cigarettfimpar efter den så kallade hundägaren.

Mona Petersson
Sekreterare
Eslövs Brukshundklubb

17 11 2009
Tony Hansson

Hej Mona – jag hänvisar inte till brukshundsklubbens anläggning såsom en allmän plats för hundrastning, utan det är givetvis underförstått att man får bli medlem hos Er och då får följa era regler om hur man använder Er träningsplan. Något annat vore otänkbart.

16 11 2009
Marta R.

Sen skriver du att din hund är alltid kopplat men jag ser inte koppel på henne på den bilden..

17 11 2009
Tony Hansson

På bilden är inte min hund kopplad, men hon är i trädgården som är inhägnad. Staketet har jag själv satt upp.

16 11 2009
Marta R.

Hej!
Enligt skånska säger du att koppeltvång ska gälla hela Eslöv och att bygga hundrastgårdar är dyra och att man kan åka till skog och mark eller brukshundklubb.

Jag är så jättebesviken på Er i kommunen för att bygga en hundrastgår är inte dyrt men ni vill inte lägga pengar på invånare och samtidigt förbjuda våra hundar att springa. Vet du inte om det att hundar måste få motion genom att bl.a. springa av sig själva?

För att rasta min hund på någons mark måste jag har tillstånd och vem som ger mig detta? Brukshundklubben kostar också och inte alltid är ledig!

Sen vad ska man säga om miljö som blir förstörd av alla som ska köra långa km med sina hundar för att de ska få motion? Trodde att miljöfrågor var är jätteviktig för oss.

Jag får hoppas att du svara, jag uppgav mitt email.

mvh marta r.

17 11 2009
Tony Hansson

Hej, och tack för dina synpunkter Marta!

Vi har för något år sedan haft en motion om att bygga hundrastgårdar, och om jag minst rätt kostade en hundrastgård runt en 60.000-100.000 att bygga, och sedan ganska många tusen per år att sköta eftersom det blir en annan klippning, renhållning mm. Bygger man en rastgård i södra Eslöv får man ganska snart krav på att bygga i östra, västra, norra etc. Och sedan kommer man av rättviseskäl att kräva rastgårdar också i de större byarna vilket jag då också tycker är rätt. Motionen röstades ner av kommunfullmäktige. Jag är inte negativ till hundrastgårdar, men det är en prioriteringsfråga. Och det verkar inte som om de som inte har hund verkar vilja betala hundrastgårdar åt hundägarna om man läser t.ex. Skånskan.

Det där med att rasta hund på annans mark finns lite olika funderingar kring. Jordbruksverket har tagit fram en bra checklista. Läs denna under bl.a. Jaktlagen. Den finns här: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff49877/Checklistany.pdf

Vad gäller miljöfrågorna så är det alltid lätt att ta till detta med körning som en floskel. Det är inte alls omöjligt att gå ut till t.ex. Snärjet här i Eslöv, eller någon annan stans utan att använda bilen. Då får dessutom både du och hunden motion, och det är ju bra.

Du skrev sen också i ett mail till mig att du undrade hur man kommer till Snärjet utan att gå på den starkt trafikerade väg 113. Jag lägger svaret här också:

Det går alldeles utmärkt att gå upp via Per Håkanssons väg, Där finns en gång och cykeltunnel som du går under väg 113. Då är du direkt ute i snärjet. Det är en promenad på ca 2 km från stationen och tar runt 15-20 minuter.

Närmaste stadsbuss stannar ca 500 meter från gångtunneln, det finns en gång och cykelväg i direkt anslutning så jag tror aldrig ens du behöver gå på någon bilväg.

Hoppas du får en trevlig tur i skogen med hundarna!