På tur med stadsbussen i Eslöv

24 07 2009

Sommar, och tyst här på min blogg. Fast idag har jag varit ute o åkt stadsbuss vilket jag tänkte skriva om.

Det var ett tag sedan jag åkte sist, så jag la några timmar på att åka mig igenom de nya linjesträckningarna (klicka här för PDF på nya linjekartan) som infördes den 14 juni i år.

I bussen upptäckte jag en vänlighet som jag verkligen hoppas präglar Eslövs busstrafik. Trevliga chaffisar som tålmodigt såg till att de som åkte kom tryggt på plats i sätena och många vänliga leende emot varandra när man steg av och på. Och ofta ett hej!

Stadsbussen i Eslöv trafikeras av 3 ordinarie linjer och en arbetslinje (linje för att komma till arbetsplatserna).

Linje 1 går mellan Vetgatan längst ut på Solkullen/Elvkullen, via stationen, ICA och sen till Berga och sedan samma väg tillbaka. 2 bussar trafikerar sträckan och kör med 20-minuters intervall.

Linje 2 går Rönneberga via Stora Torg/Stationen och ut till Sallerup/Västerdala där den vänder och går samma väg tillbaka. Även denna går med 20-minuters turtäthet.

Linje 3 går från stationen upp via Solvägen, Tåbelunds vårdcentral, Trollsjögården, Specialisthuset, Kronovägen och vänder ute på Fridasro vid Tågarspsvägen och tillbaka igen. Denna linje kör med 30-minuter trafik. Linjen känns lite udda och krystad och jag tror man behöver se över linjen och dess körväg då den inte passerar några dagliga målpunkter utan mestadels vård och sjukcentraler. Förslagsvis kanske man istället kunde låta den gå som en ringlinje och istället ta Västergatan ner från Fridasro tillsammans med linje 1 och passera via torget. Då hade den nått fler dagliga målpunkter såsom butiker och centrum till gagn för de boende på Väster. På kartan ser det rätt ut, men i bussen känns det helt fel. Dessutom passar den inte in i tidtabellen med några andra naturliga byten. Här får nog förvaltningen fundera en gång till och se över linjesträckningen.

Linje 11 (arbetslinjen) går mellan Stationen, ut över industriområdet och till Bergaskolan måndag till fredag med 3 morgonturer och sedan 2 turer tillbaka vid 16-tiden.

Två av bussarna i Eslöv kallas för nya, men enligt chaufförernas uppgift har i alla fall den ena gått 8000 mil. Ny kan den väl inte kallas då? Men de ”nya” bussarna var fräscha o rullade mjukt. Övriga bussar i Eslöv har mycket att önska. Som lekman skulle jag påstå att i alla fall den ene bussens växellåda kommer inte att fungera många mil till. Inredningen känns snaskig, och i ventilationsgallret hänger det flera års smuts och avlagringar. De inre rutorna har inte sett en putsduk på lång tid, och inredningen behöver skrubbas. Stolarnas klädsel borde bytts för många år sedan.

Under hösten/vintern skall en ny upphandling ske, och Skånetrafiken har lovat bot och bättring. Trots detta tycker jag man redan nu borde kunna kräva lite mer på vissa bussar.

Trafikmiljön där bussarna kör fungerar ganska bra förutom nere i centrum där det är trångt och bökigt. Mycket av denna trängsel beror på att eslövsborna har en förmåga att parkera taskigt. Dessutom ställer varutransporterna till det. Här tycker jag yrkestrafiken borde bättra sig och inte stå ivägen så mycket som den gör. Det finns anordnade lastzoner. En annan trång sektor är vid Stora Torgs västra del utanför Pressbyrån. Här finns mycket okynnesparkering för att ta ut pengar eller köpa en tidning eller lott. Det är dags att införa förbud att stanna här.

I stort var det en trevlig dag med många intressanta möten och samtal. Vi ska vara stolta i Eslöv att vi har en så pass välfungerande busstrafik.

Busslinjerna i Eslöv

Busslinjerna i Eslöv

Annonser

Åtgärder

Information




%d bloggare gillar detta: